Przyszłość digital signage w epoce (post)cividowej [TRENDY 2021-2025]

Nie podlega dyskusji, że branża digital signage wywarła znaczący wpływ na rynek reklamy. W ciągu najbliższych lat rola digital signage wzrośnie jeszcze bardziej.

Rynek Digital Signage po zawirowaniach po wybuchu pandemii, gdy pozamykano centra handlowe, gastronomię czy korporacyjne biura, ma przed sobą co najmniej kilka lat wzrostów – prognozuje MarketsandMarkets. Przewiduje się, że wydatki na DS wzrosną globalnie z 16,3 mld dol. w 2021 r., do 27,8 mld dol. do 2026 r. Przeszło 11-miliardowy wzrost wpływów w ciągu 5 lat przełoży się na średnią stopę wzrostu 11,2 proc. rocznie. Dane obejmują zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie i usługi.

Najwyższą skalę wzrostu obrotów w najbliższych 5 latach przewiduje się na instalacjach zewnętrznych. Tutaj znowu czynnikiem zachęcającym użytkowników do inwestycji będzie rozwój technologiczny ekranów, co dla klientów poszerzy możliwości wyboru odpowiedniego sprzętu spośród szerokiej gamy wyświetlaczy o wysokiej jasności, wymaganej w projektach outdoor (powyżej 2000 nitów).

Jak przekonują analitycy, postęp technologiczny sprawił także, że nowsze ekrany stały się bardziej odporne na warunki zewnętrzne, wydłużyła się żywotność produktu, co według prognozy powinno stanowić kolejną zachętę do wymiany lub nowych wdrożeń DS pod chmurką.

Kluczowymi czynnikami wzrost rynku jest rosnąca popularność Digital Signage w zastosowaniach komercyjnych, rozwój infrastruktury na rynkach wschodzących, a także coraz większy popyt na wyświetlacze o rozdzielczości 4K i 8K. Zainteresowanie klientów powinien też podsycać ciągły rozwój technologiczny wyświetlaczy.

Digital signage nabrało wiatru w żagle dzięki swej wszechstronności. Można przecież używać jednego urządzenia przesyłającego dane (komputera) i jednego  monitora do wyświetlania różnych treści. To rozwiązanie znacząco wpływa na ograniczenie kosztów reklamowych. Digital signage reklamodawcy używają do wyświetlania filmów, obrazów, komunikatów informacyjnych. Paletę zastosowań ogranicza jedynie wyobraźnia twórców.

Już teraz digital signage staje się podstawowym medium reklamowym w centrach handlowych, zyskuje na znaczeniu w dużych miastach. Ale to dopiero początek rozwoju tej gałęzi reklamy. Oto czego możemy oczekiwać w przyszłości.

Sztuczna inteligencja

Oprogramowanie z wykorzystaniem uczenia się maszynowego będzie w stanie wyświetlać treści reklamowe adresowane nie tylko do poszczególnych grup odbiorców, ale nawet poszczególnych ludzi. Wystarczy, że klient znajdzie się w zasięgu kamery wyświetlacza digital signage. Personalizacja staje się przykazaniem numer jeden w branży!

Digital signage nie może oczywiście naruszać prywatności konsumentów, na co klienci często przystają, instalując aplikacje zakupowe, logując się ze smartfona do banku, przekraczając próg galerii handlowej.

Interaktywność

Już dziś wchodzimy do McDonald’s czy KFC, zamawiamy jedzenie wybierając z menu na monitorze interaktywnym. Co stoi na przeszkodzie, by podobnie działy księgarnie, drogerie, apteki?

Sklep internetowy stworzy jedność ze sklepem stacjonarnym. Dziś siedząc w domu, zamawiasz, a odbierasz zakupy tego lub następnego dnia w punkcie odbioru. Jutro także to zrobisz, ale w taki sam sposób zamówisz towar nie tylko przez komputer czy smartfon, ale także w galerii handlowej, na dworcu, przystanku autobusowym. Kusi?

Wyobraźmy sobie salon optyczny, gdzie na małej powierzchni możemy przymierzyć kilkanaście oprawek, ale dzięki ekranom, kamerom i bazie modeli 3D możemy w łudząco realistyczny sposób założyć przed lustrem nieograniczoną ilość opraw. Aplikacja oczywiście dobierze oprawy odpowiednie do kształtu naszej głowy, a sklep online wyśle nam te wybrane bezpośrednio do domu. Dojrzewająca technologia AI i VR wraz z nowymi rozwiązaniami Digital Signage pozwoli sieciom pokazywać więcej produktów na mniejszej powierzchni.

Rafał Satora, dyrektor zarządzający Applink [1]

Digital signage buja w chmurach

W tych czasach większość treści na monitorach digital signage obsługiwana jest i wyświetlana z komputerów przypisanych do miejsca, gdzie znajduje się monitor. Przyszłość należy jednak do danych zmagazynowanych w chmurze. Trend obowiązuje taki, żeby można było w Warszawie zmienić dane na wyświetlaczach w Berlinie, biorąc jeszcze pod uwagę wyniki danych zgromadzonych dzięki sztucznej inteligencji. Skoro w Berlinie leje deszcz, ludzie woleliby w sklepie oglądać reklamy płaszczy przeciwdeszczowych, niekoniecznie kosmetyków do opalania.

Geolokalizacja

Reklama na i w pojazdach zależna od miejsca, w którym się znajdują.

Streaming

Skoro jest chmura, musi być i streaming. Co za problem transmitować na żywo przygotowanie potraw z użyciem makaronu reklamodawcy, testowanie kosmetyków etc. Filmy kulinarne i testy konsumenckie wyjdą spod strzechy na ulice i do budynków komercyjnych.

Komunikacja z twoim smartfonem

Wchodzisz do restauracji. Czujnik w monitorze komunikuje się z aplikacją żywieniową w telefonie, wyświetlacz  podsuwa potrawy dostosowane do diety. Odwiedzasz sklep z płytami CD. Czujnik widzi jakie produkty oglądasz, a monitor proponuje wykonawców i gatunki muzyczne, które mogą cię interesować. Brzmi strasznie i obiecująco zarazem.

Ten pobieżny przegląd pozwala zauważyć, że przyszłość digital signage nazywa się oceanem możliwości.

 

Opracowano na podstawie: Future of Digital Signage! 5 New Trends to Watch Out!, The Open News, 31.07.2020 oraz innych źródeł: oraz CRN.pl

[1] Rafał Satora, Applink: kluczowa jest integracja wielu kanałów sprzedaży, Łukasz Izakowski, Retailnet.pl, 07.09.2020